Na základe množiacich sa otázok a nejasností ohľadne vydávania záruk o pôvode elektriny sme sa rozhodli vydať túto verejnú informáciu, ktorá vysvetľuje zmenu vyplývajúcu z novelizovaného zákona o podpore OZE, na základe ktorej už tieto záruky nevydáva ÚRSO, ale táto kompetencia a povinnosť prešla na OKTE. Doplnený § 8b zákona o podpore OZE vo svojom ods. 2 stanovuje, že:
Záruku pôvodu vydá organizátor krátkodobého trhu s elektrinou v
elektronickej podobe pre každú megawatthodinu elektriny na žiadosť
výrobcovi elektriny, ak
d) nejde o elektrinu, na ktorú žiadateľ uplatnil právo na podporu podľa § 3 ods. 1 písm. c) alebo písm. e),
Zároveň podľa zákona o spotrebnej dani § 7 ods. 1 písm. e) platí, že od spotrebnej dane je oslobodená elektrina vyrobená z obnoviteľného zdroja, ak sa jej výroba preukáže zárukou pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie
Záver:
Preložené do praktickej reči to znamená, že všetci výrobcovia z OZE, ktorí poberajú na vyrobenú elektrinu doplatok a doteraz si na svoju samospotrebu uplatňovali oslobodenie od spotrebnej dane z elektriny, už po novom nebudú mať nárok na vydanie záruky o pôvode elektriny, čím stratia oslobodenie tejto elektriny od spotrebnej dane.
Dodatočný komentár SAPI:
Cieľom MH SR pri novelizácii bolo zjavne to, aby doplatková elektrina vyrobená z OZE a spotrebovaná v mieste spotreby nebola po novom oslobodená od spotrebnej dane z elektriny. Tento cieľ sa podľa nás prieči účelu, na ktorý bola spotrebná daň z elektriny zavedená a jedná sa o pomerne jasný nesystémový krok, keďže oslobodenie dane z elektriny vyrobenej z OZE v praxi nemôže byť uplatňované pri samospotrebiteľoch, ktorí dostávajú doplatok, avšak pri tých, ktorí ho nedostávajú, bude toto oslobodenie možné. Jedná sa pritom o rovnakú kvalitu čistej elektriny, ktorá by z princípu nemala podliehať spotrebnej dani.
Druhá dôležitá vec, ktorú je potrebné zdôrazniť je, že zo strany OKTE nám bolo komunikované, že "už samotným vydaním záruky o pôvode elektriny z OZE sa ruší nárok na doplatok alebo príplatok na túto elektrinu". Zákon však, zdá sa, hovorí niečo iné, keďže podľa § 8b ods. 2 by OKTE ani nemalo vydať takúto záruku, na ktorú si výrobca uplatnil právo na podporu doplatkom alebo príplatkom. K situácii, že výrobca stratí toto právo z dôvodu vydania záruky, by preto nemalo dôjsť, keďže je to práve OKTE, ktorý ako nový zúčtovateľ podpory eviduje elektrinu, na ktorú si výrobcovia uplatňujú nárok na podporu doplatkom.
O tom, že ÚRSO predložilo vláde návrh definície energetickej chudoby, sme informovali už v septembri. Koncom októbra však svoje odporúčania na boj proti energetickej chudobe vydala aj Európska komisia.
09. 11. 2023VIAC →
Od spustenia Energetického dátového centra, ktoré nastalo začiatkom októbra, sa už naplno využíva jedna z jeho očakávaných funkcií.
26. 10. 2023VIAC →
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví v priebehu minulého týždňa zaslal Vláde SR konkrétny návrh definície energetickej chudoby na Slovensku. Návrh vychádza z dokumentu vypracovaného nadrezortnou pracovnou skupinou a obsahuje 3 podmienky, ktoré môžu domácnosť posunúť do kategórie domácností ohrozených energetickou chudobou.
21. 09. 2023VIAC →
Súhlasím so spracúvaním uvedených osobných údajov pre zasielanie noviniek